loading...

سايت خبري حيدري

اخبار موبايل ،خودرو ،دانلود رمان

بازدید : 342
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

لجبازي و لجباز شدن در يك شرايط خاص چيزي است كه همه ما با آن مواجه بوده ايم. همه ما حتي براي يك بار هم كه شده لجباز شدن را تجربه كرده ايم. در مقابل يك فرد و يك كار بخصوص او، لجبازي را پيشه كرده ايم. وقتي سخن از لجبازي كودكان درميان باشد قضيه تا حد زيادي ظريف تر و حساس تر مي شود. بدون شك شيوه برخورد با يك كودك لجباز متفاوت از شيوه برخورد با يك فرد بزرگسالي ست كه دنده رفتارش را روي دنده لج قرار داده است.

در اين مقاله از سايت ابركودك به بررسي ويژگي لجبازي و لجباز شدن كودكان مي پردازيم. باز هم مانند هميشه اين درخواست دوستانه را از شما داريم كه ما را از نظرات و معلومات خودتان بعد از خواندن مقاله بهره مند كنيد. بنابراين لطفا ديدگاه خود را در پايان درج نماييد و با ما و سايركاربران تجربيات و دانستني هايتان را به اشتراك بگذاريد.

ما بر روي موضوع لجبازي در كودكان تمركز مي كنيم. چه كودكاني لجباز هستند؟ علت لجبازي در كودكان چيست؟ راه حل و برخورد مناسب با كودكان لجباز چيست؟ چگونه كودكان لجباز خود را اصلاح و به مسير درست هدايت كنيم؟

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

لجبازي چيست؟

لجبازي يك خصوصيت رفتاري مي باشد كه فرد قبول ندارد افكارش را تغيير دهد يا اينكه طرز فكر و تصميم خود را در مورد شرايط يا عملي عوض كند.

اگر شما هم به نحوي با كودكان در ارتباط هستيد. يا اينكه فرزندي داريد كه برخي مواقع در رفتارهاي او لجبازي مشاهده مي كنيد. بدون شك با صرف چند دقيقه زمان و خواندن اين مقاله به نكات جالب توجه اي پي خواهيد برد. بنابراين به شما پيشنهاد مي كنم تا انتهاي مطلب همراه من باشيد. تلاش نويسندگان ابركودك همواره ارائه مقالات جذابي مي باشد كه درعين متن زياد و طولاني بودن شما را خسته نكند.

تعريف لجبازي

لجبازي يعني پافشاري روي نظر و عقيده خود و مخالفت با نظر و عقيده ديگران.
لجبازي در كودكان از ۱ سالگي شروع شده و در ۲ -۳ سالگي به اوج مي رسد .
در اين سن كودك وارد مرحله استقلال مي شود.
در زمان نوجواني آنها براي به دست آوردن استقلال دست به لجبازي زده مي زنند.
در بزرگسالي فرد براي رشد و اثبات قدرت لجبازي ميكند.

بيشتر بدانيد :

وسواس در كودكان از علت تا روش هايي براي درمان آن كه بايد بدانيد

تفكر خلاق در كودكان چگونه فعال ميشود؟تفكر خلاق چيست؟(جامع)

بازي تقويت هوش و حافظه كودكان كه نميدانيد و معجزه ميكند!

لجبازي در كودكان و پاداش

بعضي وقتها دليل لجبازي افراد اين است كه چيزي را كه مي‌خواهند بتوانند با لجبازي صاحب شوند. در اين مورد فرد با استفاده از لجبازي‌اش از مقاومت ديگران در برابر خواسته‌هايشان ممانعت مي‌كند تا خواسته‌اش از ديگران را برآورده كند.

مثال يك كودك زماني تحريك مي‌شود كه از شيوه لجبازي استفاده كند. او از لجبازي براي رسيدن به خواسته‌اش استفاده مي‌كند.

لجبازي معمولا در كودكان لوس ديده مي‌شود. در مقاله گذشته در مورد كودكان لوس به صورت مفصل صحبت كرديم. اگر يك كودك چيزي را كه مي‌خواهد نتواند به راحتي و راه‌هاي درستش به دست آورد پس لجبازي را پيش مي‌گيرد، اگرچه والدينش به او اجازه اين رفتار را نمي‌دهند. اگر اين كارش موثر باشد رفتار لجبازي‌اش را براي گرفتن خواسته‌هايش ادامه مي‌دهد.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

لجبازي در كودكان و اجتناب از درد

اگر والدين مدام كودكان را تحت كنترل قرار دهند. يا با توجه به كار‌هاي آن‌ها تصميم بگيرند. بچه‌ها احساس مي‌كنند كه آزاديشان تهديد شده و در خطر است. كنترل بيش از اندازه كودكان رايجترين دليل لجبازي در كودكان و در دوران نوجواني مي باشد.

اگر يك كودك حس كند كه تحت كنترل است، لجباز مي‌شود.در واقع لجبازي در كودكان دليلي براي رهايي از فشار و شدت كنترل والدين مي باشد.

شما حتي مي‌توانيد به طورمستقيم از او بپرسيد كه چرا لجباز شده است. اين كار مي‌تواند او را مجبور كند تا به خودش آيد، شايد در رفتارش تأمل كند. يك كودك لجباز از كنترل شدن متنفر است، پس از هيچ راهي نبايد حس كند كه كنترل مي‌شود.

آيا لجاجت مي‌تواند خوب هم باشد

بله در بعضي موارد لجاجت مي‌تواند بدون ايراد هم باشد. وقتي مي‌دانيد كه خودتان كار درست را انجام مي‌دهيد و او مخالف شما است. واين مخالفت را با لجبازي نشان مي دهد. در اين مواقع شما نبايد به او اهميت دهيد. تنها كاري كه لازم است انجام دهيد اين است كه براي كودكان ۴ سال به بالا به او توضيح دهيد كه كار درست را انجام مي دهيد. همينطور توضيح دهيد كه به چه دليل مي گوييد كارتان درست است. اگر اين كار را انجام دهيد معمولا بعد از گذشت زماني كوتاه دست از لجبازي برميدارد.

آيا كودكان مي توانند به والدين جواب رد بدهند؟

مهمترين اصل تربيتي بر اا الگوي تربيتي جديد آزادي است. با كمك اين روش به فرزندمان كمك مي كنيم بدون اينكه مجبور شود خواسته ها و نيازهاي خودش را انكار كند. در عين حال به زندگي خود ادامه دهدو فرد موفقي هم بشود. پدرو مادر ها وقتي به فرزندان اجازه مخالفت با خود را مي دهند، به اين معنا نمي باشد كه تسليم بي چون و چراي كودكان شده باشند. بلكه با اين روش علاوه بر اينكه به مخالفت هاي كودكان پي مي برند، موجب مي شوند از لجباز شدن كودكان و رفتارهاي لجباز گونه جلوگيري كنند.

يكي از عوامل مهمي كه همواره لجبازي در كودكان را ايجاد مي كند و آن را بروز مي دهند، عدم توجه به خواسته آنان بدون در نظرگرفتن مطلوبشان است. البته اين نكته را هم مدنظر داشته باشيد كه حرف اول را در نهايت و هميشه بايد والدين بزنند. بنابراين علاوه بر پذيرفتن نه گفتن كودكان و كنار آمدن با مخالفت هاي آنها بايد به كودكان بفهمانيم كه همواره حرف اول را پدرومادر ميزنند.

لذا پذيرش نه گفتن كودكان و مخالفت آنها با والدين به اين شكل باعث كاهش شكل گيري لجبازي در كودكان مي شود، در عين حال اقتدار والدين نيز حفظ مي شود.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

تصميم گيري بچه ها و ممانعت از شكل گيري لجبازي در كودكان

تا قبل از ۹ سالگي والدين نبايد مسئوليت تصميم گيري را به بچه ها واگذار كنند. كودكان مي توانند خواسته ها و نيازهايشان را مطرح كنندد اما تصميم گيري نهايي به عهده والدين باشد. مثلا وقتي از شما مي پرسد : آيا مي توانم با بچه ها بازي كنم؟ مي توانيد به او اجازه دهيد اما برايش شرط بگذاريد. با اين كار علاوه بر اينكه شما او را كنترل مي كنيد و تصميم گيرنده نهايي شما هستيد، كودك را به خواسته اش رسانده ايد. بنابراين زمينه هاي شكل گيري لجبازي در كودكان را از بين برده ايد. زيرا اگر به او جواب منفي بدهيد بدون شك بايد منتظر رفتارهاي واكنشگرايانه او باشيد. يكي از اين رفتارهايي كه كودك در قبال پاسخ منفي مي تواند از خود نشان دهد لجبازي مي باشد.

اما يادتان باشد تا قبل از ۹ سالگي تصميم گيري را به او واگذار نكنيد. مثلا در جواب سوال كودك تان نگوييد: هر كار كه دوست داري انجام بده. و يا اينكه خودتان از او نپرسيد كه: آيا دوست داري با بچه ها بازي كني؟ بگذاريد او خواسته اش را مطرح كند. سپس شما جواب كنترل شده اي به او بدهيد.

اين نكته را هم فراموش نكنيد كه اصول تربيتي جديد موارد كلي هستند كه با توجه به شرايط و در نظر گرفتن موقعيت و روحيات و رفتارهاي كودكان در نهايت اين والدين هستند كه مي توانند بهترين تصميم گيرنده باشند.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

كنترل امر ونهي و جلوگيري از شكل گيري لجبازي در كودكان

تلاش كنيد كه امرونهي هاي خود را با جملات مثبت بيان كنيد.

اگر چه امرونهي كردن به بچه ها به طور كلي امر پسنديده اي است، اما اغلب وقتي والدين كودكان خود را امر و نهي مي كنند از جملات منفي استفاده مي كنند.

در اين شرايط سعي كنيد كه جملات دستوري تان مثبت باشد.

در ادامه مثالهايي از امر و نهي خوب و بد و ارتباط آن با لجبازي در كودكان ميزنيم.

امر و نهي خوب و كاهش لجبازي در كودكان

از تو ميخام با خواهرت مهربون باشي.

ازت ميخام الان ساكت بموني.

همين الان اتاق خودتو تميز و مرتب كن.

با ادب باش و خوب حرف بزن.

به حرفم گوش كن لبااتو بپوش.

امر و نهي بد و افزايش لجبازي در كودكان

مگه بهت نگفتم كه ديگه خواهرتو كتك نزني.

همين الان ازت ميخام كه ديگه حرف نزني.

ازت ميخام ديگه اتاق خودتو كثيف نكني و به هم نريزي.

چرا لباس هاتو نميپوشي همين الان دست از لجبازي با من برنداري من ميدونم و تو.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

بدترين عكس العمل والدين در مقابل لجبازي در كودكان

بدترين نوع رفتار والدين در مقابل عكس العمل هاي لجبازي در كودكان امرو نهي كردن همراه با داد و فرياد مي باشد. آن هم امرونهي از نوع جملات منفي و دستوري تهديدآميز.

در مقالات قبلي هم تا حدودي به اين اشاره كرديم كه بدترين نوع و روش ممكن در تربيت كودكان به خصوص كودكان لجباز فريادزدن سر آنهاست. وقتي سركودكان داد و فرياد مي زنيد. آنها اينگونه برداشت مي كنند كه شما به آنها مي گوييد : به حرف هاي من گوش نمي دهي. و اين يك امر طبيعي است كه رفتار آنها در مقابل شما نيز همينگونه باشد. در ادامه هر وقت هم كه شما بر سر آنها فرياد بزنيد ممكن است آنها سكوت كنند و دست به لجبازي بزنند و كار خودشان را كنند. درواقع از يك گوش مي شنوند و از گوش ديگر به در مي كنند.

بنابراين كاهش خشم و خشونت هم در والدين و هم در كودكان مي تواند منجر به كاهش لجبازي در كودكان شود.

علت لجبازي كودكان و بهترين رفتار پدرومادرها با كودكان لجباز

همانگونه كه متوجه شديد لجباز شدن كودكان دلايل مختلفي دراد. براي كاهش لجبازي كودكان از امر و نهي هاي بي مورد و زياد پرهيز كنند. اين تكرار بايد ها و نبايد ها موجب بروز مشكلات عصبي و پرخاشگري در كودك مي شود ؛

جالب است بدانيد لجبازي كودك بيشتر در فرزند اول ديده مي شود، به دليل اينكه مادر مي خواهد فرزندش را در بهترين شرايط ممكن تربيت كند و كنترل بيشتري بر رفتارهاي وي داشته باشد كه در نتيجه موجب بروز لجبازي در كودك مي شود

​كودك از ۲ تا ۳ سالگي لجبازي را آغاز كرده و يا بهتر بگوييم در خودكشف مي كند. او به درجه اي از خودآگاهي و شناخت محيط و اطرافيان مي رسد كه مي فهمد رفتارش روي اطرافيانش تاثير مي گذارد و واكنش ها را برمي انگيزد.

به همين دليل در بعضي امور و زمانيكه از او كاري خواسته مي شود لجبازي را به كار مي گيرد تا واكنش ها را مشاهده كند و كنجكاوي اش ارضا شود. به گفته ي كارشناسان روانشناسي كودك اين كنجكاوي مي تواند به همان خواسته اي مربوط باشد يا به شخص درخواست كننده.

يكي از علل اصلي لجبازي كودك اين است كه او بدون آن كه درباره لجبازي قضاوتي داشته باشد يا آن را خوب يا بد بداند تنها لجبازي را به عنوان وسيله اي براي محك زدن عكس العمل اطرافيان به كار مي گيرد ، ولي راه چاره چيست ؟ پيشنهادات موثري را در ادامه اين بخش از نكات تربيت كودك در نمناك خواهيم گفت.


لجبازي و لجباز شدن در يك شرايط خاص چيزي است كه همه ما با آن مواجه بوده ايم. همه ما حتي براي يك بار هم كه شده لجباز شدن را تجربه كرده ايم. در مقابل يك فرد و يك كار بخصوص او، لجبازي را پيشه كرده ايم. وقتي سخن از لجبازي كودكان درميان باشد قضيه تا حد زيادي ظريف تر و حساس تر مي شود. بدون شك شيوه برخورد با يك كودك لجباز متفاوت از شيوه برخورد با يك فرد بزرگسالي ست كه دنده رفتارش را روي دنده لج قرار داده است.

در اين مقاله از سايت ابركودك به بررسي ويژگي لجبازي و لجباز شدن كودكان مي پردازيم. باز هم مانند هميشه اين درخواست دوستانه را از شما داريم كه ما را از نظرات و معلومات خودتان بعد از خواندن مقاله بهره مند كنيد. بنابراين لطفا ديدگاه خود را در پايان درج نماييد و با ما و سايركاربران تجربيات و دانستني هايتان را به اشتراك بگذاريد.

ما بر روي موضوع لجبازي در كودكان تمركز مي كنيم. چه كودكاني لجباز هستند؟ علت لجبازي در كودكان چيست؟ راه حل و برخورد مناسب با كودكان لجباز چيست؟ چگونه كودكان لجباز خود را اصلاح و به مسير درست هدايت كنيم؟

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

لجبازي چيست؟

لجبازي يك خصوصيت رفتاري مي باشد كه فرد قبول ندارد افكارش را تغيير دهد يا اينكه طرز فكر و تصميم خود را در مورد شرايط يا عملي عوض كند.

اگر شما هم به نحوي با كودكان در ارتباط هستيد. يا اينكه فرزندي داريد كه برخي مواقع در رفتارهاي او لجبازي مشاهده مي كنيد. بدون شك با صرف چند دقيقه زمان و خواندن اين مقاله به نكات جالب توجه اي پي خواهيد برد. بنابراين به شما پيشنهاد مي كنم تا انتهاي مطلب همراه من باشيد. تلاش نويسندگان ابركودك همواره ارائه مقالات جذابي مي باشد كه درعين متن زياد و طولاني بودن شما را خسته نكند.

تعريف لجبازي

لجبازي يعني پافشاري روي نظر و عقيده خود و مخالفت با نظر و عقيده ديگران.
لجبازي در كودكان از ۱ سالگي شروع شده و در ۲ -۳ سالگي به اوج مي رسد .
در اين سن كودك وارد مرحله استقلال مي شود.
در زمان نوجواني آنها براي به دست آوردن استقلال دست به لجبازي زده مي زنند.
در بزرگسالي فرد براي رشد و اثبات قدرت لجبازي ميكند.

بيشتر بدانيد :

وسواس در كودكان از علت تا روش هايي براي درمان آن كه بايد بدانيد

تفكر خلاق در كودكان چگونه فعال ميشود؟تفكر خلاق چيست؟(جامع)

بازي تقويت هوش و حافظه كودكان كه نميدانيد و معجزه ميكند!

لجبازي در كودكان و پاداش

بعضي وقتها دليل لجبازي افراد اين است كه چيزي را كه مي‌خواهند بتوانند با لجبازي صاحب شوند. در اين مورد فرد با استفاده از لجبازي‌اش از مقاومت ديگران در برابر خواسته‌هايشان ممانعت مي‌كند تا خواسته‌اش از ديگران را برآورده كند.

مثال يك كودك زماني تحريك مي‌شود كه از شيوه لجبازي استفاده كند. او از لجبازي براي رسيدن به خواسته‌اش استفاده مي‌كند.

لجبازي معمولا در كودكان لوس ديده مي‌شود. در مقاله گذشته در مورد كودكان لوس به صورت مفصل صحبت كرديم. اگر يك كودك چيزي را كه مي‌خواهد نتواند به راحتي و راه‌هاي درستش به دست آورد پس لجبازي را پيش مي‌گيرد، اگرچه والدينش به او اجازه اين رفتار را نمي‌دهند. اگر اين كارش موثر باشد رفتار لجبازي‌اش را براي گرفتن خواسته‌هايش ادامه مي‌دهد.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

لجبازي در كودكان و اجتناب از درد

اگر والدين مدام كودكان را تحت كنترل قرار دهند. يا با توجه به كار‌هاي آن‌ها تصميم بگيرند. بچه‌ها احساس مي‌كنند كه آزاديشان تهديد شده و در خطر است. كنترل بيش از اندازه كودكان رايجترين دليل لجبازي در كودكان و در دوران نوجواني مي باشد.

اگر يك كودك حس كند كه تحت كنترل است، لجباز مي‌شود.در واقع لجبازي در كودكان دليلي براي رهايي از فشار و شدت كنترل والدين مي باشد.

شما حتي مي‌توانيد به طورمستقيم از او بپرسيد كه چرا لجباز شده است. اين كار مي‌تواند او را مجبور كند تا به خودش آيد، شايد در رفتارش تأمل كند. يك كودك لجباز از كنترل شدن متنفر است، پس از هيچ راهي نبايد حس كند كه كنترل مي‌شود.

آيا لجاجت مي‌تواند خوب هم باشد

بله در بعضي موارد لجاجت مي‌تواند بدون ايراد هم باشد. وقتي مي‌دانيد كه خودتان كار درست را انجام مي‌دهيد و او مخالف شما است. واين مخالفت را با لجبازي نشان مي دهد. در اين مواقع شما نبايد به او اهميت دهيد. تنها كاري كه لازم است انجام دهيد اين است كه براي كودكان ۴ سال به بالا به او توضيح دهيد كه كار درست را انجام مي دهيد. همينطور توضيح دهيد كه به چه دليل مي گوييد كارتان درست است. اگر اين كار را انجام دهيد معمولا بعد از گذشت زماني كوتاه دست از لجبازي برميدارد.

آيا كودكان مي توانند به والدين جواب رد بدهند؟

مهمترين اصل تربيتي بر اا الگوي تربيتي جديد آزادي است. با كمك اين روش به فرزندمان كمك مي كنيم بدون اينكه مجبور شود خواسته ها و نيازهاي خودش را انكار كند. در عين حال به زندگي خود ادامه دهدو فرد موفقي هم بشود. پدرو مادر ها وقتي به فرزندان اجازه مخالفت با خود را مي دهند، به اين معنا نمي باشد كه تسليم بي چون و چراي كودكان شده باشند. بلكه با اين روش علاوه بر اينكه به مخالفت هاي كودكان پي مي برند، موجب مي شوند از لجباز شدن كودكان و رفتارهاي لجباز گونه جلوگيري كنند.

يكي از عوامل مهمي كه همواره لجبازي در كودكان را ايجاد مي كند و آن را بروز مي دهند، عدم توجه به خواسته آنان بدون در نظرگرفتن مطلوبشان است. البته اين نكته را هم مدنظر داشته باشيد كه حرف اول را در نهايت و هميشه بايد والدين بزنند. بنابراين علاوه بر پذيرفتن نه گفتن كودكان و كنار آمدن با مخالفت هاي آنها بايد به كودكان بفهمانيم كه همواره حرف اول را پدرومادر ميزنند.

لذا پذيرش نه گفتن كودكان و مخالفت آنها با والدين به اين شكل باعث كاهش شكل گيري لجبازي در كودكان مي شود، در عين حال اقتدار والدين نيز حفظ مي شود.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

تصميم گيري بچه ها و ممانعت از شكل گيري لجبازي در كودكان

تا قبل از ۹ سالگي والدين نبايد مسئوليت تصميم گيري را به بچه ها واگذار كنند. كودكان مي توانند خواسته ها و نيازهايشان را مطرح كنندد اما تصميم گيري نهايي به عهده والدين باشد. مثلا وقتي از شما مي پرسد : آيا مي توانم با بچه ها بازي كنم؟ مي توانيد به او اجازه دهيد اما برايش شرط بگذاريد. با اين كار علاوه بر اينكه شما او را كنترل مي كنيد و تصميم گيرنده نهايي شما هستيد، كودك را به خواسته اش رسانده ايد. بنابراين زمينه هاي شكل گيري لجبازي در كودكان را از بين برده ايد. زيرا اگر به او جواب منفي بدهيد بدون شك بايد منتظر رفتارهاي واكنشگرايانه او باشيد. يكي از اين رفتارهايي كه كودك در قبال پاسخ منفي مي تواند از خود نشان دهد لجبازي مي باشد.

اما يادتان باشد تا قبل از ۹ سالگي تصميم گيري را به او واگذار نكنيد. مثلا در جواب سوال كودك تان نگوييد: هر كار كه دوست داري انجام بده. و يا اينكه خودتان از او نپرسيد كه: آيا دوست داري با بچه ها بازي كني؟ بگذاريد او خواسته اش را مطرح كند. سپس شما جواب كنترل شده اي به او بدهيد.

اين نكته را هم فراموش نكنيد كه اصول تربيتي جديد موارد كلي هستند كه با توجه به شرايط و در نظر گرفتن موقعيت و روحيات و رفتارهاي كودكان در نهايت اين والدين هستند كه مي توانند بهترين تصميم گيرنده باشند.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

كنترل امر ونهي و جلوگيري از شكل گيري لجبازي در كودكان

تلاش كنيد كه امرونهي هاي خود را با جملات مثبت بيان كنيد.

اگر چه امرونهي كردن به بچه ها به طور كلي امر پسنديده اي است، اما اغلب وقتي والدين كودكان خود را امر و نهي مي كنند از جملات منفي استفاده مي كنند.

در اين شرايط سعي كنيد كه جملات دستوري تان مثبت باشد.

در ادامه مثالهايي از امر و نهي خوب و بد و ارتباط آن با لجبازي در كودكان ميزنيم.

امر و نهي خوب و كاهش لجبازي در كودكان

از تو ميخام با خواهرت مهربون باشي.

ازت ميخام الان ساكت بموني.

همين الان اتاق خودتو تميز و مرتب كن.

با ادب باش و خوب حرف بزن.

به حرفم گوش كن لبااتو بپوش.

امر و نهي بد و افزايش لجبازي در كودكان

مگه بهت نگفتم كه ديگه خواهرتو كتك نزني.

همين الان ازت ميخام كه ديگه حرف نزني.

ازت ميخام ديگه اتاق خودتو كثيف نكني و به هم نريزي.

چرا لباس هاتو نميپوشي همين الان دست از لجبازي با من برنداري من ميدونم و تو.

لجبازي در كودكان را با رعايت ۶ نكته ساده از بين ببريم

بدترين عكس العمل والدين در مقابل لجبازي در كودكان

بدترين نوع رفتار والدين در مقابل عكس العمل هاي لجبازي در كودكان امرو نهي كردن همراه با داد و فرياد مي باشد. آن هم امرونهي از نوع جملات منفي و دستوري تهديدآميز.

در مقالات قبلي هم تا حدودي به اين اشاره كرديم كه بدترين نوع و روش ممكن در تربيت كودكان به خصوص كودكان لجباز فريادزدن سر آنهاست. وقتي سركودكان داد و فرياد مي زنيد. آنها اينگونه برداشت مي كنند كه شما به آنها مي گوييد : به حرف هاي من گوش نمي دهي. و اين يك امر طبيعي است كه رفتار آنها در مقابل شما نيز همينگونه باشد. در ادامه هر وقت هم كه شما بر سر آنها فرياد بزنيد ممكن است آنها سكوت كنند و دست به لجبازي بزنند و كار خودشان را كنند. درواقع از يك گوش مي شنوند و از گوش ديگر به در مي كنند.

بنابراين كاهش خشم و خشونت هم در والدين و هم در كودكان مي تواند منجر به كاهش لجبازي در كودكان شود.

علت لجبازي كودكان و بهترين رفتار پدرومادرها با كودكان لجباز

همانگونه كه متوجه شديد لجباز شدن كودكان دلايل مختلفي دراد. براي كاهش لجبازي كودكان از امر و نهي هاي بي مورد و زياد پرهيز كنند. اين تكرار بايد ها و نبايد ها موجب بروز مشكلات عصبي و پرخاشگري در كودك مي شود ؛

جالب است بدانيد لجبازي كودك بيشتر در فرزند اول ديده مي شود، به دليل اينكه مادر مي خواهد فرزندش را در بهترين شرايط ممكن تربيت كند و كنترل بيشتري بر رفتارهاي وي داشته باشد كه در نتيجه موجب بروز لجبازي در كودك مي شود

​كودك از ۲ تا ۳ سالگي لجبازي را آغاز كرده و يا بهتر بگوييم در خودكشف مي كند. او به درجه اي از خودآگاهي و شناخت محيط و اطرافيان مي رسد كه مي فهمد رفتارش روي اطرافيانش تاثير مي گذارد و واكنش ها را برمي انگيزد.

به همين دليل در بعضي امور و زمانيكه از او كاري خواسته مي شود لجبازي را به كار مي گيرد تا واكنش ها را مشاهده كند و كنجكاوي اش ارضا شود. به گفته ي كارشناسان روانشناسي كودك اين كنجكاوي مي تواند به همان خواسته اي مربوط باشد يا به شخص درخواست كننده.

يكي از علل اصلي لجبازي كودك اين است كه او بدون آن كه درباره لجبازي قضاوتي داشته باشد يا آن را خوب يا بد بداند تنها لجبازي را به عنوان وسيله اي براي محك زدن عكس العمل اطرافيان به كار مي گيرد ، ولي راه چاره چيست ؟ پيشنهادات موثري را در ادامه اين بخش از نكات تربيت كودك در نمناك خواهيم گفت.


نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 117
  • بازدید سال : 337
  • بازدید کلی : 28103
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه